Připravit se na prodej ordinace je systematický proces, který by měl být v ideálním případě započat cca 5 let dopředu.
Musíme udělat pořádek v účetnictví, vyčistit vzájemné (vnitropodnikové) závazky a pohledávek.
Musíme definovat, co je předmětem prodeje a v jaké právní formě.
V praxi častokrát slýcháme např. tyto argumenty od prodávajících:
- zavedená ordinace
- 30letá historie
- stálá klientela
Nic z výše uvedeného nemá prakticky zásadní vliv na správně provedenou valuaci ordinace, pokud se kupec bude chovat racionálně.
Musíme definovat, co po našem odchodu vlastně bude pro nového vlastníka použitelné (výhodné) a taková aktiva maximalizovat. Kupující je v roli investora a rozhoduje se, zda např. zůstat zaměstnancem, založit si vlastní novou ordinaci na zelené louce nebo si nějakou koupit - třeba tu Vaši.
Prodávají chce po kupujícím většinou nějaké peníze (kupní cenu). Pokud po něm chcete X mil. Kč, je potřeba připravit si argumenty, proč se mu vyplatí dát Vám X mil. Kč, namísto toho, aby šel jinou variantou (kterých má opravdu mnoho).
Bohužel častým argumentem, který slýcháváme je, že prodávající chce cenu X mil. Kč, protože někde vedle se také prodala ordinace za stejnou cenu. Tento přístup je velmi chybný a snižuje pravděpodobnost na úspěšný prodej ordinace a doporučujeme se poradit s odborníkem.