Cenový předpis Ministerstva zdravotnictví 1/2025/CAU ze dne 1. listopadu 2024 (účinný od 1.1.2025)

Ministerstvo zdravotnictví ČR zveřejnilo nový Cenový předpis 1/2025/CAU ze dne 1.11.2024, kterým na kalendářní rok 2025 (pokud během roku 2025 nedojde k dalším změnám, které v době psaní článku nejsou očekávané) se mj. regulují zdravotní služby v režimu tzv. věcného usměrnění. Jinými slovy řečeno se jedná o minutové a cenové kalkulace a pravidla jejich tvorby a vytváření, uplatňování a účtování cen. Tento způsob regulace se týká drtivé většiny poskytovatelů zdravotní péče nebo-li privátních ordinací, které lidově řečeno vybírají peníze od pacientů samoplátců za určité výkony, nehrazené z veřejného zdravotního pojištění. Typicky se tato regulace týká zubních lékařů (stomatologů), gynekologů, očařů, dermatologů, fyzioterapeutů, neurologů, víceoborových klinik a dalších lékařských oborů. V tomto článku vypíšeme zásadní skutečnosti týkající se věcně usměrněné regulace resp. odd. D.

Na úvod Ministerstvo detailněji specifikuje základní pojmy a rozsah platnosti předpisu, zejména s odkazem na přeshranižní služby, pojištence, evropského občana, vládního stipendistu a další právní pojmy. Pro poskytovatele zdravotní péče je důležité vědět, že se předpis vztahuje nejen na smluvní, ale i na nesmluvní subjekty (tedy takové ordinace, které nemají smlouvy se zdravotními pojišťovnami), a cenovou regulací jsou chránění nejen čeští pacienti, ale i osoby z ostatních členských států Evropské unie, Evropského hospdářského prostoru Švýcarské konfederace.


A nyní již jdeme k hlavnímu obsahu tohoto článku, který je odd. D a věcně usměrněné ceny, lidově řečeno minutové kalkulace a cenové kalkulace.


Pro znalce cenové regulace, kteří mají detailní znalost předchozích cenových předpisů bychom stručně sdělili, že dle našeho názoru nejvíce zásadní změna spočívá v požadavků na vyúčtování resp. transparentní komunikaci ceny pacientovi, za co přesně cena je, co v rámci dané ceny přesně pacient obdrží (tento trend můžeme spatřovat i praxi cenových kontrol v momentu, kdy cenová kontrola provádí porovnání opravdu vydaných účtenek (jejich cenu, popis položek apod.) s ceníkem resp. kalkulacemi), a explicitně je dále odkazováno na “Poskytovatel podle § 45 odst. 2 písm. a) zákona o zdravotních službách informuje pacienty o základní ceně regulovaných zdravotních služeb podle minutové kalkulace a ceně zvlášť účtovaných položek; tyto ceny zveřejňuje v ceníku podle § 45 odst. 2 písm. b) zákona o zdravotních službách.”.


Pro čtenáře, kteří nemají detailní znalost cenových předpisů, doporučujeme jejich detailní přečtení, pokud se jich cenová regulace týká, a v rámci tohoto článku dále podtrháváme i ostatní zásadní části:

Samotný předpis nám opět definuje explicitní výčet tzv. ekonomicky neoprávněných (neuznatelných) nákladů, které se nesmí při kalkulaci použít, zejména bychom zmínili ty nejvíce vyskytované v ordinacích:

  • explicitně se zmiňuje, že do ceny (kalkulace) nelze zahrnout náklady vynaložené na jinou činnost než poskytování regulovaných zdravotních služeb (tj. vysoce doporučujeme střediskové dělení nákladů a zavedení základních účetních procesů, pokud má Vaše podnikání více aktivit, více druhů výnosů z různých činností, dochází k přefakturacím některých nákladů (pronájmy, podnájmy aktiv, přeprodeje apod.))
  • odměny a plnění ve prospěch statutárních orgánů, přesahující platnou písemnou dohodu (...),
  • příspěvky na penzijní připojištění,
  • platby pojistného na pojištění rizik a právní ochrany,
  • náklady na reklamu a propagaci, sponzorování sportovních a kulturních akcí,
  • náklady na jazykové kurzy jiných osob než zdravotnických pracovníků, které nesouvisejí s poskytováním péče (...),
  • příspěvky na stravování nad rámec nad rámec daňové uznatelnosti dle § 24 zákona o daních z příjmu,
  • náklady na studium na středních a vysokých školách a na manažerská studia, kromě nákladů na vzdělávání a školení přímo souvisejících s výkonem činnosti uvedené v oprávnění k poskytování regulované činnosti,
  • neuznatelných nákladů je samozřejmě mnohem více, ale na tyto upozorňujeme z důvodů, že selským rozumem souvisí s podnikáním a jeví se poměrně oprávněně, avšak jsou opravdu dle legislativy neuznatelné a drtivá většina provozovatelů byť si za nimi bude stát a obhajovat je, nesmí je užít do kalkulace.

Při výpočtu ceny regulované služby se postupuje dle kalkulačního vzorce:
minutová kalkulace * čas trvání zdravotní služby + spotřebované zvlášť účtované položky (ZUP)

Žádný jiný způsob není možný a případnou cenovou kontrolou bude shledán jako chybný.

Pro zpracování kvalitních kalkulací, které ochrání před cenovou kontrolou, jejich metodika je prověřena mnoha různými cenovými kontrolami a nastaví smysluplné ceny zohledňující výši inflace a zvyšování nákladů či další podstatné meziroční změny, nás neváhejte kontaktovat.

Pro rekapitulaci uvedene i doprovodnou upřesňující metodika vypracovanou MZČR a pracovníky Specializovaného finančního úřadu (SFÚ) (již zveřejněná pro r. 2022) cenotvorby zdravotních služeb regulovaných věcným usměrňováním cen a informace k výkonu cenové kontroly, které upřesňuje výklad stručně sepsaného cenového předpisu. Spatřujeme zásadní body v těchto oblastech:

  • do cenové kalkulace lze započíst pouze ZUP/ZULP (zvlášť účtované položky) dle jejich skutečné spotřeby (nikoliv průměrné, odhadované apod.), cena ZUP se určuje na základě jeho druhu a množství,
  • doporučuje se vést samostatná evidence přímého materiálu zahrnovaného do minutové kalkulace a samostantou evidenci pro ZUP/ZULP,
  • v rámci výpočtu časového fondu a zavádí se pojem “hlavní nositel výkonu”, explicitně se říká, že se do časového fondu nezahrnuje čas nezdravotnického personálu či doba času zdravotních pracovníků po kterou se nevěnují péči pro pacienty,
  • čas trvání zdravotní služby odpovídá průměrnému času trvání zdravotní služby, a součet poskytnutých výkonů musí odpovídat celkové ordinační době zahrnuté do kalkulace (pozn.: můžeme se domnívat, že regulátor měl zřejmě na mysli, že by poskytnuté výkony násobené jejím průměrným časem neměly převýšit celkový fond uplatněný v kalkulaci),
  • pacientům by měl být k dispozici ceník konečných cen zvlášť účtovaných položek,
  • při uplatňování přiměřeného zisku na ZUP by měl poskytovatel brát i jiné předpisy a legislativa, než předmětný předpis (obecně nedoporučujeme uplatňovat zisk na ZUP/ZULP pokud si opravdu nejste jisti, zda to legislativa napříč více předpisy a zákony umožňuje, faktorů pro posouzení je opravdu celá řada a musí se pro každou jednu položku individuálně zjišťovat),
  • explicitně je řečeno, že platnost kalkulace je jeden kalendářní rok, avšak cena uplatňovaná při prodeji musí vždy odpovídat aktuálním pravidlům a nákladům,
    • metodika výslovně zmiňuje, že je poskytovatel povinen průběžně (během kalendářní roku) sledovat své náklady vč. vývoje přiměřeného zisku,
      • průběžnému sledování nákladů se říká tzv. controlling, pokud budete chtít pomoci s jeho nastavením s spuštěním, neváhejte nás kontaktovat
    • pokud se náklady odchýlí, jsou definované postupy v závislosti na tom, zda je odchýlení nákladů směrem dolů či nahorů,
    • bez aktualizace kalkulace nikdy nemůže dojít k navýšení ceny,
  • nově metodika explicitně zmiňuje i potřebný počet minutových sazeb, pokud má provozovatel více středisek (poboček či specializací), avšak z praxe víme, že cenové kontroly už tak dávno historicky postupovaly (což má ekonomický smysl a je to v duchu cenové regulace, kdy se střediskově oddělují náklady, které slouží výkonům právě na daném středisku),
    • doporučujeme tedy Vaše jednotlivé činnosti střediskově účtovat, tedy náklady i výnosy středisko třídit,
    • s tím souvisí vůbec správná definice co je středisko a kolik jich vlastně máte - to podléhá individuální analýze.

Závěrem se ruší původní Cenový předpis Ministerstva zdravotnictví 1/2024/CAU ze dne 3. listopadu 2023 a definuje se účinnost nového předpisu od 1. ledna 2025.

(zdroj: www.mzcr.cz)

Tento článek má za cíl čtenáři poskytnout stručnou orientaci zásadních bodů, v případě sestavování kalkulací doporučujeme studium kompletní předmětné a aktuální legislativy cenové regulace, a to i nad rámec cenových předpisů MZČR.

Máte dotaz či připomínku?

Odkaz na znění plné verze Cenového předpisu 1/2025/CAU ze dne 1. listopadu 2024 ZDE

Cookies jsou na našich stránkách užity za účelem měření návštěvnosti webů, cílení reklamy a přizpůsobení zobrazení webových stránek. Cookies najdete zde.