Ministerstvo zdravotnictví ČR zveřejnilo nový Cenový předpis 1/2024/CAU ze dne 3.11.2023, kterým na kalendářní rok 2024 (pokud během roku 2024 nedojde k dalším změnám, které v době psaní článku nejsou očekávané) se mj. regulují zdravotní služby v režimu tzv. věcného usměrnění. Tento způsob regulace se týká drtivé většiny poskytovatelů zdravotní péče nebo-li privátních ordinací, které lidově řečeno vybírají peníze od pacientů samoplátců za určité výkony, nehrazené z veřejného zdravotního pojištění. Typicky se tato regulace týká zubních lékařů (stomatologů), gynekologů, očařů, dermatologů, fyzioterapeutů, neurologů, víceoborových klinik a dalších lékařských oborů. V tomto článku vypíšeme zásadní skutečnosti týkající se věcně usměrněné regulace resp. odd. D.
Na úvod Ministerstvo detailněji specifikuje základní pojmy a rozsah platnosti předpisu, zejména s odkazem na přeshranižní služby, pojištence, evropského občana, vládního stipendistu a další právní pojmy. Pro poskytovatele zdravotní péče je důležité vědět, že se předpis vztahuje nejen na smluvní, ale i na nesmluvní subjekty (tedy takové ordinace, které nemají smlouvy se zdravotními pojišťovnami), a cenovou regulací jsou chránění nejen čeští pacienti, ale i osoby z ostatních členských států Evropské unie, Evropského hospdářského prostoru Švýcarské konfederace.
V oddílu A jsou klasicky zmíněny maximální ceny zdravotních služeb, u čeho bychom upozornili, že se tento způsob se může vztahovat na smluvní i nesmluvní poskytovatele zdravotní péče (nemající smlouvy se zdravotními pojišťovnami). Maximální ceny vybraných výkonů jsou odvozeny od hodnoty bodu tzv. úhradové vyhlášky, a v příloze č. 2 je uveden výčet konkrétních výkonů zubních lékařů a jejich maximálních cen.
V oddílu B jsou řešeny pevné ceny bodu zdravotní péče poskytované nesmluvními poskytovateli, pro stanovení ceny v případě neodkladné zdravotní péče.
V oddílu C jsou řešeny výše náhrad nákladů při čerpání zdravotní péče v zahraničí.
A nyní již jdeme k hlavnímu obsahu tohoto článku, který je odd. D a věcně usměrněné ceny, lidově řečeno minutové kalkulace a cenové kalkulace.
Samotný předpis nám opět definuje explicitní výčet tzv. ekonomicky neoprávněných (neuznatelných) nákladů, které se nesmí při kalkulaci použít, zejména bychom zmínili ty nejvíce vyskytované v ordinacích:
- explicitně se zmiňuje, že do ceny (kalkulace) nelze zahrnout náklady vynaložené na jinou činnost než poskytování regulovanýcn zdravotních služeb (tj. vysoce doporučujeme střediskové dělení nákladů a zavedení základních účetních procesů, pokud má Vaše podnikání více aktivit, více druhů výnosů z různých činností, dochází k přefakturacím některých nákladů (pronájmy, podnájmy aktiv, přeprodeje apod.))
- odměny a plnění ve prospěch statutárních orgánů, přesahující platnou písemnou dohodu (...),
- příspěvky na penzijní připojištění,
- platby pojistného na pojištění rizik a právní ochrany,
- náklady na reklamu a propagaci, sponzorování sportovních a kulturních akcí,
- náklady na jazykové kurzy jiných osob než zdravotnických pracovníků, které nesouvisejí s poskytováním péče (...),
- příspěvky na stravování nad rámec nad rámec daňové uznatelnosti dle § 24 zákona o daních z příjmu,
- náklady na studium na středních a vysokých školách a na manažerská studia, kromě nákladů na vzdělávání a školení přímo souvisejících s výkonem činnosti uvedené v oprávnění k poskytování regulované činnosti,
- neuznatelných nákladů je samozřejmě mnohem více, ale na tyto upozorňujeme z důvodů, že selským rozumem souvisí s podnikáním a jeví se poměrně oprávněně, avšak jsou opravdu dle legislativy neuznatelné a drtivá většina provozovatelů byť si za nimi bude stát a obhajovat je, nesmí je užít do kalkulace.
Při výpočtu ceny regulované služby se postupuje dle kalkulačního vzorce:
minutová kalkulace * čas trvání zdravotní služby + spotřebované zvlášť účtované položky (ZUP)
Žádný jiný způsob není možný a případnou cenovou kontrolou bude shledán jako chybný.
Pro zpracování kvalitních kalkulací, které ochrání před cenovou kontrolou, jejich metodika je prověřena mnoha různými cenovými kontrolami a nastaví smysluplné ceny zohledňující výši inflace a zvyšování nákladů či další podstatné meziroční změny, nás neváhejte kontaktovat.Pro rekapitulaci uvedene i doprovodnou upřesňující metodika vypracovanou MZČR a pracovníky Specializovaného finančního úřadu (SFÚ) (již zveřejněná pro r. 2022) cenotvorby zdravotních služeb regulovaných věcným usměrňováním cen a informace k výkonu cenové kontroly, které upřesňuje výklad stručně sepsaného cenového předpisu. Spatřujeme zásadní body v těchto oblastech:
- do cenové kalkulace lze započíst pouze ZUP/ZULP (zvlášť účtované položky) dle jejich skutečné spotřeby (nikoliv průměrné, odhadované apod.), cena ZUP se určuje na základě jeho druhu a množství,
- doporučuje se vést samostatná evidence přímého materiálu zahrnovaného do minutové kalkulace a samostantou evidenci pro ZUP/ZULP,
- v rámci výpočtu časového fondu a zavádí se pojem “hlavní nositel výkonu”, explicitně se říká, že se do časového fondu nezahrnuje čas nezdravotnického personálu či doba času zdravotních pracovníků po kterou se nevěnují péči pro pacienty,
- čas trvání zdravotní služby odpovídá průměrnému času trvání zdravotní služby, a součet poskytnutých výkonů musí odpovídat celkové ordinační době zahrnuté do kalkulace (pozn.: můžeme se domnívat, že regulátor měl zřejmě na mysli, že by poskytnuté výkony násobené jejím průměrným časem neměly převýšit celkový fond uplatněný v kalkulaci),
- pacientům by měl být k dispozici ceník konečných cen zvlášť účtovaných položek,
- při uplatňování přiměřeného zisku na ZUP by měl poskytovatel brát i jiné předpisy a legislativa, než předmětný předpis (obecně nedoporučujeme uplatňovat zisk na ZUP/ZULP pokud si opravdu nejste jisti, zda to legislativa napříč více předpisy a zákony umožňuje, faktorů pro posouzení je opravdu celá řada a musí se pro každou jednu položku individuálně zjišťovat),
- explicitně je řečeno, že platnost kalkulace je jeden kalendářní rok, avšak cena uplatňovaná při prodeji musí vždy odpovídat aktuálním pravidlům a nákladům,
-
-
metodika výslovně zmiňuje, že je poskytovatel povinen průběžně (během kalendářní roku) sledovat své náklady vč. vývoje přiměřeného zisku,
- průběžnému sledování nákladů se říká tzv. controlling, pokud budete chtít pomoci s jeho nastavením s spuštěním, neváhejte nás kontaktovat
- pokud se náklady odchýlí, jsou definované postupy v závislosti na tom, zda je odchýlení nákladů směrem dolů či nahorů,
- bez aktualizace kalkulace nikdy nemůže dojít k navýšení ceny,
-
metodika výslovně zmiňuje, že je poskytovatel povinen průběžně (během kalendářní roku) sledovat své náklady vč. vývoje přiměřeného zisku,
-
nově metodika explicitně zmiňuje i potřebný počet minutových sazeb, pokud má provozovatel více středisek (poboček či specializací), avšak z praxe víme, že cenové kontroly už tak dávno historicky postupovaly (což má ekonomický smysl a je to v duchu cenové regulace, kdy se střediskově oddělují náklady, které slouží výkonům právě na daném středisku),
- doporučujeme tedy Vaše jednotlivé činnosti střediskově účtovat, tedy náklady i výnosy středisko třídit,
- s tím souvisí vůbec správná definice co je středisko a kolik jich vlastně máte - to podléhá individuální analýze.
V oddílu E je pak řešena náhrada cestovních nákladů.
Závěrem se ruší původní Cenový předpis Ministerstva zdravotnictví 1/2023/CAU ze dne 1. listopadu 2022 a definuje se účinnost nového předpisu od 1. ledna 2024.
(zdroj: www.mzcr.cz)
Tento článek má za cíl čtenáři poskytnout stručnou orientaci zásadních bodů, v případě sestavování kalkulací doporučujeme studium kompletní předmětné a aktuální legislativy cenové regulace, a to i nad rámec cenových předpisů MZČR.
Máte dotaz či připomínku?
Odkaz na znění plné verze Cenového předpisu 1/2024/CAU ze dne 3. listopadu 2023 ZDE